CodeWeekPL

15 — 23 października 2016

20 października 2015 15:10

Ponad 2200 wydarzeń promujących naukę kodowania. Zakończenie Europejskiego Tygodnia Kodowania w Polsce

Europejski Tydzień Kodowania w Polsce zakończyliśmy z imponującym wynikiem ponad 2200 wydarzeń propagujących naukę kodowania. Część aktywności będzie kontynuowana także po zakończeniu Tygodnia umożliwiając pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu programowania.

Tydzień Kodowania to inicjatywa społeczna i oddolna, w której każdy może zostać organizatorem wydarzenia promującego ideę całego tygodnia – naukę kodowania wśród wszystkich grup wiekowych. W tym roku licznie włączyły się szkoły i przedszkola, w których często przygotowywano zajęcia dla całych rodzin. Bardzo często to dzieci dzieliły się wiedzą z młodszymi kolegami i koleżankami czy rodzeństwem, a także z rodzicami czy nauczycielami. W bibliotekach i domach kultury odbywały się różnorodne zajęcia, także dla seniorów – czasami w towarzystwie wnuków. Wiele wydarzeń zostało zorganizowanych przez pasjonatów programowania, którzy swoją wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem chcieli się podzielić z najbliższymi – organizując wieczór z grami dla przyjaciół i najbliższych. Włączały się firmy i organizacje pozarządowe. W ramach Tygodnia odbywały się warsztaty, pokazy, spotkania z ekspertami, hackathony, gry miejskie i terenowe oraz webinaria – ograniczeniem formy wydarzenia była wyłącznie kreatywność organizatorów.

W Warszawie w ramach podsumowania Tygodnia zorganizowano Piknik Koderów z warsztatami oraz debatą ekspercką „Jaka jest przyszłość nauki programowania w Polsce?”. Wydarzenie odbyło się 16 października w Centrum Nauki Kopernik. Uczestnicy panelu pozostają zgodni, że warto wykorzystać gigantyczną energię społeczną wokół zarówno Tygodnia Kodowania, jak i innych projektów z pogranicza edukacji i technologii (takich jak Mistrzowie Kodowania, CoderDojo czy Khan Academy), by szerzej wprowadzać naukę programowania do szkół. Na odpowiedź czeka jednak pytanie, jak najlepiej zrealizować to ambitne założenie.












Prof. Maciej Sysło opowiadał przede wszystkim o potrzebie zmian systemowych w systemie edukacji polegających m.in. na opracowaniu nowej podstawy programowej nauczania informatyki czy wprowadzenia zadań z zakresu technologii cyfrowych w egzaminach obowiązkowych. Odmienne stanowisko, wynikające z bogatego doświadczenia w pracy z młodymi pasjonatami kodowania przedstawiała nauczycielka Barbara Halska. Jak zauważyła, uczniowie chcą pracować spontanicznie i nie uznają schematów.

Mimo odmiennych poglądów wszyscy prelegenci podkreślali, że programowanie jest sposobem myślenia, a nauka programowania to również nauka kreatywnego rozwiązywania problemów. Tak postrzegana informatyka staje się miejscem spotkania różnych przedmiotów szkolnych. Jak zauważyła dr Justyna Jasiewicz z Centrum Cyfrowego: Projekt Polska proponowała: „Skończmy z tym podziałem na informatykę i nie-informatykę, ponieważ naszym zadaniem jest przygotowanie dzieciaków do korzystania z nowych technologii we wszystkich obszarach życia”.


Uczniowie biorący udział w Pikniku Koderów w Centrum Nauki Kopernik podczas warsztatów udowadniali, że dla nich takie podziały już nie istnieją, a rozwijane z chęcią umiejętności cyfrowe stosują bez najmniejszego wysiłku. Jeśli uda się odnaleźć sposób, by podobną pasją zarazić ich rówieśników, Polska z pewnością w ciągu kilku, kilkunastu lat stanie się liderem w programowaniu na poziomie europejskim.

Choć Tydzień Kodowania się skończył, praca nad rozpowszechnianiem umiejętności programistycznych trwa cały rok. Organizatorzy wciąż zamieszczają dodatkowe informacje, relacje z wydarzeń oraz materiały edukacyjne na polskiej stronie codeweek.org.pl oraz na profilach w mediach społecznościowych – twitter.com/CodeWeekPL i facebook.com/CodeWeekPL.

fot. Rafał Nowak